Εικόνες θέματος από MichaelJay. Από το Blogger.

Video

News

Post Top Ad

Responsive Ads Here

Archive

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Breaking

Fashion

News

Food

Sports

Technology

Technology

Featured

Videos

About us

Tags

Follow Us @soratemplates

Tags

Categories

Sponsor

AD BANNER

Recent News

Popular

Technology

Pages

Recent

Connect With us

Over 600,000+ Readers Get fresh content from FastBlog

Comments

Facebook

ABOUT AUTHOR

test banner

LATEST POSTS


ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΜΑΣ...

- Note: Για κάθε λεπτομέρεια αναφορικά με τις ανακοινώσεις παρακαλούμε όπως επικονωνείτε απευθείας με τον Πρόεδρο ΠΕΑΛΣ:

- ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΕΑΛΣ

- ΠΑΣΣΑΚΟΣ Π. Σπυρίδων (ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΛΣ).

- email: p.peals.elakt@gmail.com τηλ: 6946833943.


Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου 2014

ΠΕΑΛΣ: ΑΡΘΡΟ Η συμφωνία ΣΕΝΓΚΕΝ: Ιστορική Ανασκόπηση

at 12:39

Της Υποπλοιάρχου Λ.Σ. ΜΑΚΡΗ Μαρίας, BA (Hons, first class), MSc (Dist.),
Εθνικής Συντονίστριας Εκπαίδευσης του Α.ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ στον FRONTEX

Στην οικοδόμηση της Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης (ΕΕ) αποφασιστικό ρόλο διαδραματίζουν από τη μια πλευρά οι κανόνες δικαίου, βάσει των οποίων προδιαγράφεται η κοινή πορεία των κρατών-μελών (ΚΜ) και από την άλλη οι διοικητικοί εκείνοι μηχανισμοί, που καθιστούν πράξη την ενιαία εφαρμογή των κανόνων αυτών, με αποτέλσμα τη σύγκλιση της δράσης των Κ-Μ προς τους κοινούς στόχους. Στο πλαίσιο μιας τέτοιας εξελικτικής πορείας εντάσσεται και η Συμφωνία Σένγκεν (ΣΣ) καθώς και η Σύμβαση Εφαρμογής της Συμφωνίας Σένγκεν (ΣΕΣΣ), με τις οποίες καθιερώθηκε στενή συνεργασία των συμβαλλομένων μερών (ΣΜ), ιδίως σε θέματα αστυνομίας, δικαστικής συνδρομής για ποινικές υποθέσεις, καταπολέμησης της μάστιγας των ναρκωτικών καθώς και απόκτησης-κατοχής και εμπορίας πυροβόλων όπλων και πυρομαχικών, με απώτερο στόχο τη διαφύλαξη της δημόσιας τάξης και ασφάλειας. Η λειτουργία του όλου μηχανισμού των ανωτέρω νομικών κειμένων στηρίχτηκε στη δημιουργία του ολοκληρωμένου «Συστήματος Πληροφοριών Σένγκεν», το οποίο αναμφίβολα αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του όλου εγχειρήματος. Η ΣΣ και η ΣΕΣΣ κρίθηκαν αναγκαίες, διότι η δημιουργία μιας «Ευρώπης χωρίς σύνορα» δε θα ήταν δυνατό να είχε επιτευχθεί εάν δεν λαμβάνονταν παράλληλα συγκεκριμένα μέτρα για την προάσπιση της δημόσιας τάξης και ασφάλειας στα ΚΜ της ΕΕ.

Στις 14 Ιουνίου 1985 οι κυβερνήσεις πέντε κρατών της Ευρώπης, ήτοι του Βελγίου, των Κάτω Χωρών, του Λουξεμβούργου, της Γαλλίας και της Γερμανίας υπόγραψαν στην πόλη Σένγκεν του Λουξεμβούργου μια Συμφωνία σχετικά με την προοδευτική κατάργηση των ελέγχων στα κοινά σύνορα. Η εν λόγω Συμφωνία συνήφθη με τη μεγαλύτερη δυνατή μυστικότητα. Είχε δε προηγηθεί η σύναψη και έτερων μυστικών συμφωνιών προς την ίδια κατεύθυνση, δηλαδή την προετοιμασία του εδάφους με τη θέσπιση συγκεκριμένων μέτρων για την καθιέρωση της ελεύθερης κυκλοφορίας των προσώπων και των εμπορευμάτων.

Στη Συμφωνία αυτή προσχώρησαν διαδοχικά: η Ιταλική Δημοκρατία (το 1990), η Ισπανία και η Πορτογαλία (το 1991), η Ελληνική Δημοκρατία (το 1992), η Αυστρία και η Δανία (το 1995), η Φινλανδία και η Σουηδία (το 1996). Ταυτόχρονα με τις τελευταίες, η Ισλανδία και η Νορβηγία —δύο κράτη τα οποία, αν και δεν ήταν μέλη των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΕΚ)- υπέγραψαν ειδική Συμφωνία με τα υπόλοιπα ΚΜ της ΕΕ που συμμετείχαν στο κεκτημένο του Σένγκεν προκειμένου να συνδεθούν και αυτά με τη Ζώνη Σένγκεν.

Η Ελλάδα προσχώρησε με το ίδιο πρωτόκολλο ταυτόχρονα στη ΣΣ και στη ΣΕΣΣ, ενώ τα συνταχθέντα στην ελληνική γλώσσα κείμενα της ΣΣ και της ΣΕΣΣ είναι αυθεντικά σε σχέση με τα κείμενα της ΣΣ και της ΣΕΣΣ, τα οποία είχαν συνταχθεί στις γλώσσες των υπολοίπων ΣΜ, δηλαδή στη γαλλική, γερμανική, ισπανική, ολλανδική και πορτογαλική. Στην Ελλάδα η ΣΣ, η ΣΕΣΣ καθώς και τα Πρωτόκολλα και οι Συμφωνίες προσχώρησης των νέων κρατών (μεταξύ 1990 και 1996) κυρώθηκαν από τη Βουλή των Ελλήνων με το Νόμο 2514/1997.

Η ΣΣ τέθηκε σε ισχύ στις 26 Μαρτίου 1995, δημιουργώντας έτσι τη Ζώνη Σένγκεν, που ενσωματώθηκε στο πλαίσιο της ΕΕ με την έναρξη ισχύος της Συνθήκης του Άμστερνταμ την 1η Μαΐου 1999, με εξαίρεση την Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Έκτοτε το κεκτημένο του Σένγκεν (Schengen acquis) εφαρμόζεται και αναπτύσσεται περαιτέρω εντός του θεσμικού και νομικού πλαισίου της ΕΕ. Η Ισλανδία και η Νορβηγία υπέγραψαν το 1999 ειδική Συμφωνία με το Συμβούλιο της ΕΕ για τη σύνδεσή τους με το κεκτημένο του Σένγκεν.

Κατά την υπογραφή της Συνθήκης Προσχώρησής τους στην ΕΕ το 2003, η Τσεχία, η Εσθονία, η Κύπρος, η Λετονία, η Λιθουανία, η Ουγγαρία, η Μάλτα, η Πολωνία, η Σλοβενία και η Σλοβακία προσχώρησαν παράλληλα και στο κεκτημένο του Σένγκεν. Το ίδιο συνέβη και κατά την υπογραφή της Συνθήκης Προσχώρησης της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας το 2005. Το 2004 υπεγράφη Συμφωνία με την Ελβετία και το 2008 Πρωτόκολλο με το Λιχτενστάιν για τη σύνδεση και αυτών των κρατών με το κεκτημένο του Σένγκεν, χωρίς τα ίδια να αποτελούν μέλη της ΕΕ. Τέλος, με τη Συνθήκη Προσχώρησής της στην ΕΕ το 2011 η Κροατία ανέλαβε την υποχρέωση να εφαρμόσει και αυτή πλήρως το κεκτημένο.

Η ΣΣ προέβλεπε ότι τα ΣΜ θα επεδίωκαν αναφορικά με την κυκλοφορία των προσώπων την κατάργηση των ελέγχων στα κοινά σύνορα και τη μεταφορά τους στα εξωτερικά σύνορα. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού προβλεπόταν ειδικότερα η εναρμόνιση, όπου απαιτούνταν, των νομοθετικών και κανονιστικών διατάξεων που σχετίζονταν με τις απαγορεύσεις και τους περιορισμούς, που δημιουργούνταν από τους ελέγχους καθώς και η υιοθέτηση συμπληρωματικών μέτρων, ώστε να διαφυλαχθεί η ασφάλεια και να εμποδισθεί η παράνομη μετανάστευση των υπηκόων κρατών μη μελών των τότε ΕΚ.

Αναλυτικότερα, η ΣΣ προέβλεπε τη λήψη δύο κατηγοριών μέτρων: των βραχυπρόθεσμων και των μακροπρόθεσμων. Η πρώτη κατηγορία μέτρων περιλαμβάνεται στις διατάξεις των άρθρων 1 έως 16 της ΣΣ, που αφορούν κυρίως στην ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων και στην απλοποίηση των επαγγελματικών οδικών μεταφορών προσώπων. Η δεύτερη κατηγορία μέτρων περιλαμβάνεται στις διατάξεις των άρθρων 17 έως και 31 της ΣΣ και αφορά κυρίως στην κατάργηση των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα και τη μεταφορά τους στα εξωτερικά σύνορα, στην αστυνομική συνεργασία, στη διεθνή δικαστική συνδρομή, στα μέτρα εκδόσεως και στα κοινά μέσα καταπολέμησης της εγκληματικότητας, στην εναρμόνιση της πολιτικής των θεωρήσεων (visas) και των όρων εισόδου στην επικράτεια των ΣΜ, κ.ο.κ. Από τις ρυθμίσεις αυτές της ΣΣ προέκυπτε η βούληση να επιτραπεί η ελεύθερη διάβαση των εσωτερικών συνόρων σε όλους τους υπηκόους των ΣΜ. Για την υλοποίηση, όμως, της ΣΣ ήταν αναγκαία η σύναψη μιας «Συμπληρωματικής Συμβάσεως», η οποία θα καθόριζε με ακρίβεια τις βασικές αρχές που θα εφαρμόζονταν από τα ΣΜ. Η Συμπληρωματική αυτή Σύμβαση, που ονομάστηκε ΣΕΣΣ, υπογράφηκε στην πόλη Σένγκεν στις 19 Ιουνίου 1990.

Η ΣΕΣΣ διαιρείται σε οκτώ τίτλους. Ο Πρώτος Τίτλος περιέχει τους ορισμούς των συγκεκριμένων όρων που χρησιμοποιούνται από αυτή τη Σύμβαση και περιέχονται στο πρώτο άρθρο αυτής. Ο Δεύτερος Τίτλος (άρθρα 2 έως και 38) αφορά στην κατάργηση των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα και στην κυκλοφορία των προσώπων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ελευθερία της εσωτερικής κυκλοφορίας είναι ευρύτερη, αφορά δηλαδή στην ελεύθερη κυλοφορία των υπηκόων των κρατών του λεγομένου «χώρου Σένγκεν» και των αλλοδαπών, σε σχέση με όσα προέβλεπε για το θέμα αυτό η ΣΣ, η οποία αναφερόταν μόνο στους υπηκόους των Κ-Μ των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Αναλυτικότερα, στον Δεύτερο Τίτλο γίνεται λόγος για τη διέλευση των εσωτερικών και εξωτερικών συνόρων, για τις θεωρήσεις συντόμου και μακράς διαρκείας, για τους όρους κυκλοφορίας των αλλοδαπών, για τους τίτλους διαμονής και τον χαρακτηρισμό προσώπου ως ανεπιθύμητου, για τα συμπληρωματικά μέτρα και για την υποχρέωση εξετάσεως των αιτήσεων παροχής ασύλου. Ο Τρίτος Τίτλος (άρθρα 39 έως και 91) αφορά στην Αστυνομία και την Ασφάλεια, και συγκεκριμένα στην αστυνομική συνεργασία μεταξύ των ΣΜ, στη δικαστική συνδρομή επί ποινικών υποθέσεων, στην εφαρμογή της αρχής “ne bis in idem”[1][i], στην έκδοση, στη μεταβίβαση εκτελέσεως ποινικών αποφάσεων, στα ναρκωτικά, στα πυροβόλα όπλα και στα πυρομαχικά. Ο Τέταρτος Τίτλος (άρθρα 92 έως και 119) αφορά στο Σύστημα Πληροφοριών Σένγκεν και ειδικότερα στη δημιουργία, λειτουργία και χρησιμοποίηση αυτού σε συνάρτηση με την προστασία και την ασφάλεια των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα καθώς και στην κατανομή των εξόδων λειτουργίας του εν λόγω Συστήματος. Ο Πέμπτος Τίτλος (άρθρα 120 έως και 125) αφορά στη μεταφορά και την κυκλοφορία των εμπορευμάτων στα εσωτερικά και εξωτερικά σύνορα. Ο ‘Εκτος Τίτλος (άρθρα 126 έως και 130) αφορά στην προστασία των προσωπικών πληροφοριών. Ο ‘Εβδομος Τίτλος (άρθρα 131 έως και 133) αφορά στην Εκτελεστική Επιτροπή. Τέλος, ο ‘Ογδοος και τελευταίος Τίτλος της ΣΕΣΣ (άρθρα 134 έως και 142) περιέχει τις τελικές της διατάξεις. Σημαντική είναι η διάταξη του άρθρου 134 της ΣΕΣΣ, όπου ορίζεται ότι οι διατάξεις της Συμβάσεως εφαρμόζονται μόνο καθ’ ό μέρος αυτές συμβιβάζονται προς το Κοινοτικό Δίκαιο. Με τη διάταξη αυτή τα ΣΜ εκφράζουν με τον πανηγυρικότερο τρόπο το σεβασμό τους στην κοινοτική νομιμότητα. Μεταξύ άλλων στον ‘Ογδοο Τίτλο της ΣΕΣΣ προβλέπεται ότι οι διατάξεις της Συμβάσεως εφαρμόζονται υπό την επιφύλαξη της Συμβάσεως της Γενεύης της 28ης Ιουλίου 1951, που αφορά στο καθεστώς των προσφύγων, όπως αυτή τροποποιήθηκε με το Πρωτόκολλο της Νέας Υόρκης της 31ης Ιανουαρίου 1967.

ΠΕΑΛΣ/ΛΙΜΕΝΙΚΗ ΡΟΤΑ