Εικόνες θέματος από MichaelJay. Από το Blogger.

Video

News

Post Top Ad

Responsive Ads Here

Archive

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Breaking

Fashion

News

Food

Sports

Technology

Technology

Featured

Videos

About us

Tags

Follow Us @soratemplates

Tags

Categories

Sponsor

AD BANNER

Recent News

Popular

Technology

Pages

Recent

Connect With us

Over 600,000+ Readers Get fresh content from FastBlog

Comments

Facebook

ABOUT AUTHOR

test banner

LATEST POSTS


ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΜΑΣ...

- Note: Για κάθε λεπτομέρεια αναφορικά με τις ανακοινώσεις παρακαλούμε όπως επικονωνείτε απευθείας με τον Πρόεδρο ΠΕΑΛΣ:

- ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΕΑΛΣ

- ΠΑΣΣΑΚΟΣ Π. Σπυρίδων (ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΛΣ).

- email: p.peals.elakt@gmail.com τηλ: 6946833943.


Δευτέρα, 25 Αυγούστου 2014

ΠΕΑΛΣ: ΑΡΘΡΟ Οι Λιμενικοί αντιμέτωποι με ανθρώπινα ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες

 
at 10:10

Ερασμία ΜΠΙΤΣΙΚΑ
Σημαιοφόρος Λ.Σ.  

Το “Μεταναστευτικό Ζήτημα” έχει λάβει μόνιμη υπόσταση στην ελληνική πραγματικότητα την τελευταία δεκαετία, αποτελώντας, εν μέσω δεινής οικονομικής κρίσης και ταυτόχρονης αύξησης των ρατσιστικών εγκλημάτων, αγκάθι για τον εργασιακό βίο των Λιμενικών Αξιωματούχων, την αντιμετώπιση του οποίου έχουν εξ’ ολοκλήρου επωμιστεί. Κάθε χρόνο, χιλιάδες πρόσφυγες και οικονομικοί μετανάστες φτάνουν στην ελληνική μεθόριο ελπίζοντας να εισέλθουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι λόγοι που επιδιώκουν την είσοδο στην Ευρώπη είναι πολύπλοκοι και διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Συνήθως, αυτό είναι το τελευταίο μέρος ενός μακρινού και επώδυνου ταξιδιού, για να ξεφύγουν από τον πόλεμο και την φτώχεια αναζητώντας την ελπίδα καταφυγίου από τη βία και τους διωγμούς από χώρες όπως είναι το Αφγανιστάν, η Συρία και το Ιράκ. 

Ιδιαίτερα μετά το κλείσιμο των χερσαίων βορειανατολικών συνόρων της Ελλάδας, σχεδόν τα δύο τρίτα των ανθρώπων που κάνουν το ταξίδι προς την Ευρωπαϊκή Ένωση περνούν από τα θαλάσσια σύνορα της Ελλάδας μέσω της γειτονικής Τουρκίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Αρχηγείου Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ μόνο για τον μήνα Απρίλιο σε 53 περιστατικά παράνομης εισόδου έγιναν 1.500 συλλήψεις εκ των οποίων οι 10 ήταν διακινητές με 07 κατασχεθέντα σκάφη. Για τον μήνα Μάιο σε 67 περιστατικά παράνομης εισόδου έγιναν 1.628 συλλήψεις εκ των οποίων οι 36 διακινητές και 17 κατασχεθέντα σκάφη. Συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη ως προς το πρώτο τους τρίμηνο (βλ. πίνακα), παρατηρείται τριπλάσια αύξηση στις κατασχέσεις σκαφών και συλλήψεις διακινητών ενώ οι μετανάστες έχουν υπερ-τετραπλασιάσει τα ποσοστά παράνομης εισόδου! 

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ 1ου ΤΡΙΜΗΝΟΥ ΕΤΩΝ 2012 ΕΩΣ 2014
ΣΥΛΛΗΦΘΕΝΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΔΙΑΚΙΝΗΤΕΣ -ΚΑΤΑΣΧΕΘΕΝΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ – ΣΚΑΦΗ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ

ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΕΙΣΟΔΟΣ
ΜΗΝΕΣ/ΕΤΟΣ
ΔΙΑΚΙΝΗΤΕΣ
ΠΡΟΣΩΠΑ
ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ
ΣΚΑΦΗ
ΟΧΗΜΑΤΑ
2012
2013
2014
2012
2013
2014
2012
2013
2014
2012
2013
2014
2012
2013
2014
ΙΑΝ
-
6
14
-
135
818
-
10
38
-
1
3
-
-
1
ΦΕΒ
1
1
10
18
351
860
1
15
42
-
2
7
-
-
-
ΜΑΡ
-
6
17
13
394
1185
1
22
56
-
3
13
-
-
1
ΣΥΝΟΛΟ
1
13
41
31
880
2863
2
47
136
-
6
23
-
-
2

Ωστόσο, ο κάθε αριθμός ξεχωριστά, αντιπροσωπεύει έναν άνθρωπο. Άρα, οφείλουμε να δούμε και την ανθρώπινη διάσταση του προβλήματος. Είναι κατανοητό ότι η λέξη «σύλληψη» παραπέμπει σε μία εγκληματική πράξη που γίνεται από έναν παραβάτη/έναν εγκληματία. Όμως, στην περίπτωση του μετανάστη, η κατάσταση είναι λίγο διαφορετική. Είναι σίγουρα παράνομος στον βαθμό που εισέρχεται ή εξέρχεται της χώρας χωρίς τα νόμιμα ταξιδιωτικά έγγραφα, όμως ο ίδιος αποτελεί και θύμα. Η θυματοποίησή του έρχεται ως αποτέλεσμα μιας μακρόχρονης διαδικασίας που αποφασίστηκε πριν από αυτόν γι’ αυτόν. Πόλεμοι και φτώχεια είναι η αιτία του κάθε ταξιδιού του προς την θάλασσα. Ένα ταξίδι που αρκετές φορές μετατρέπεται σε τραγωδία. Τραγικά ναυάγια με θύματα παιδιά, νεαρούς έφηβους, κορίτσια, μητέρες αγκαλιά με τα βρέφη τους, θάνατοι που αφήνουν πόνο και ένα μεγάλο γιατί μέσα στο μυαλό μας. Δύσκολες στιγμές με θλιβερά συναισθήματα για το προσωπικό των Λιμεναρχείων που επιλαμβάνονται τέτοιων περιστατικών. Στο σημείο αυτό, ας αναρωτηθούμε:
Πώς νιώθει το πλήρωμα ενός σκάφους που βλέπει μέσα στο σκοτάδι χέρια και ακούει φωνές πανικού να ζητούν βοήθεια για να σωθούν από πνιγμό; 
Τι είδους δουλειά είναι αυτή που ξαγρυπνάς καταμετρώντας και φροντίζοντας απελπισμένους, παίρνοντας συνέντευξη σε ανθρώπους που έχασαν τα πάντα και προσπαθούν να πιαστούν από κάπου για να ξαναρχίσουν να ζουν;
Τι έργο είναι αυτό που σε αναγκάζει να ανασύρεις και να φωτογραφίζεις πτώματα στις παραλίες λίγα μέτρα μακριά από την τουριστική ζωή των νησιών της χώρας σου; 
Πόσο φρικτό είναι για ένα Λιμενικό να αδειάζει το σκοτεινό αμπάρι ενός πλωτού από πνιγμένους που εγκλωβίστηκαν, για να μη γίνουν αντιληπτοί από τις αρχές, από νεκρά παιδιά που κρατούν επί ώρες, με τα κορμιά τους διπλωμένα στα δύο, το σκαρί ενός σκάφους ξεψυχώντας μετά λυγισμένα και ανήμπορα μέσα στην θάλασσα; 

Την ίδια στιγμή που οι Λιμενικοί καλούνται να διαχειριστούν τις παραπάνω καταστάσεις, όλα τα πυρά των πολιτικών και των Μ.Μ.Ε είναι στραμμένα επάνω τους, αναζητώντας το λάθος, ώστε έντεχνα να αποδιώξουν τις δικές τους ευθύνες και τη δική τους απραγία. Τόσες χιλιάδες ζωές έχουν διασωθεί στα ελληνικά θαλάσσια σύνορα και όμως ένα ατύχημα λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών φτάνει για να ακυρώσει στα μάτια του φιλοθεάμονος κοινού την προσφορά των Λιμενικών. Κυβερνήτες και πληρώματα στα περιπολικά σκάφη, τα Αbeking και τα Π.Α.Θ, παρά τις ελλείψεις σε προσωπικό, εξοπλισμό και εκπαίδευση, νυχθημερόν οργώνουν κάθε κυβικό εκατοστό του Αιγαίου (Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο, Σάμο, Λέρο, Κω, Ρόδο, Κρήτη) για να σώσουν από την θάλασσα Σύριους, Αφγανούς, Ιρακινούς, Σομαλούς, Ερυθραίους, κ.ά. ανεξαρτήτως ηλικίας, οι οποίοι αγνοούν παντελώς τους κινδύνους που ενέχει η κατάστασή στην οποία έχουν περιέλθει. 

Είναι γεγονός οτι στην συντριπτική τους πλειοψηφία οι μετανάστες που διασχίζουν τα σύνορα του κράτους χωρίς τα νόμιμα ταξιδιωτικά έγγραφα, έτσι όπως αυτά προβλέπονται από την ελληνική νομοθεσία, όχι μόνο αγνοούν τους κινδύνους στην θάλασσα, ενδεχομένως και να μην έχουν δει ποτέ θάλασσα στην ζωή τους! Παρόλ’ αυτά περνούν τα σύνορα με σκάφη, τζετ σκι, αυτοσχέδιες βάρκες, πλαστικές κατασκευές σε ακατάλληλες καιρικές συνθήκες με θανατηφόρα για τους ίδιους αποτελέσματα. Τα σκάφη τους μένουν ακυβέρνητα ή παθαίνουν βλάβες από εισροή υδάτων ή καταστρέφουν οι ίδιοι τα σκάφη μόλις εισέλθουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα αδιαφορώντας για την ζωή τους, αφήνοντας παράλληλα στο έλεος γυναίκες και παιδιά. Δείχνουν να μην υπολογίζουν την ίδια τους τη ζωή, ίσως λόγω της απελπισίας τους.

Από την άλλη μεριά, οι Λιμενικοί ως εκπρόσωποι της εξουσίας επιβολής του νόμου στα ελληνικά χωρικά ύδατα όχι μόνο υπερβάλλουν εαυτόν στην διάσωσή των μεταναστών από τα παγωμένα νερά, αλλά σε κάθε περίπτωση προσπαθούν να προλαμβάνουν όλες τις καταπατήσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα ότι τυχόν παραβιάσεις ερευνώνται και οι υπαίτιοι οδηγούνται στη δικαιοσύνη. Γι’ αυτό, σε κάθε περίπτωση τονίζεται ξεκάθαρα, οτι κατά την διάρκεια των επιχειρήσεων ελέγχου των συνόρων εν πλω ή κατά την κράτηση των μεταναστών στα λιμενικά καταστήματα, δεν διανοείται Έλληνας Αξιωματούχος του Λιμενικού Σώματος να επιδείξει συμπεριφορά κακομεταχείρισης ή ρατσιστικής διάθεσης. Στα τόσα χρόνια εμπειρίας των Ελληνικών Λιμενικών Αρχών στα σημεία εισόδου/εξόδου της χώρας, υπάρχει υψηλή ενσυναίσθηση της ήδη «απάνθρωπης» μεταχείρισης των μεταναστών από την «αντίπερα όχθη» του Αιγαίου, όσο και της «μαύρης» πορείας που ακολουθούν μέχρι τα ελληνικά σύνορα. 

Τα Λιμεναρχεία της παραμεθορίου λειτουργούν, παρά τις δύσκολες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης, σεβόμενοι απόλυτα τα ανθρώπινα δικαιώματα, περιλαμβανομένων της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών κατά των Βασανιστηρίων και Άλλων Μορφών Σκληρής, Απάνθρωπης ή Ταπεινωτικής Μεταχείρισης ή Τιμωρίας και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, αποδεικνύοντας οτι η Ελλάδα σέβεται, προστατεύει και εκπληρώνει τα ανθρώπινα δικαιώματα κάθε ανθρώπου στην επικράτειά της ή υπό τη δικαιοδοσία της, ανεξάρτητα από την μεταναστευτική του κατάσταση.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, αλλά και το γεγονός ότι η ελληνική πολιτική μετανάστευσης και ασύλου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με διαδικασίες και πολιτικές που αποφασίζονται στις Βρυξέλλες, δεν μπορούμε αδιαμαρτύρητα και άκριτα να δεχόμαστε οτιδήποτε ακούγεται. Είναι κοινώς παραδεκτό ότι όσο καλά και να περιφρουρηθούν τα σύνορά μας, από ίδια ή έτερα μέσα, η τάση των μεταναστευτικών ροών προς τη Δύση είναι διαρκής και αυξανόμενη. Η αυστηρή αστυνόμευση στα θαλάσσια σύνορα – που αναμένεται και ενθαρρύνεται έντονα από τα βόρεια κράτη-μέλη της Ε.Ε, εφόσον κατά κανόνα είναι οι χώρες τελικού προορισμού και δεν θέλουν τους μετανάστες στην δική τους «αυλή»-  σίγουρα περιορίζει αλλά δεν  λύνει  το πρόβλημα, απλώς  το   μ ε τ α τ ο π ί ζ ε ι. Εξάλλου, όσο λαμβάνονται ολοένα και περισσότερο περιοριστικές πολιτικές, με στόχο την με κάθε κόστος πρόληψη εισόδου ανθρώπων στην Ευρώπη, τόσο πιο έντονα οι μετανάστες θα επιλέγουν ακόμη πιο επικίνδυνες διαδρομές. 

Έχουμε υποστηρίξει πολλές φορές από αυτήν την στήλη ότι οποιαδήποτε μορφή εγκλήματος δεν σταματά, αν δεν καταργηθούν οι γενεσιουργοί παράγοντες που την προκαλούν. Έγκλημα εν προκειμένω συνιστά η παράτυπη είσοδος/ έξοδος σε/από μία χώρα, αν και το μεταναστευτικό είναι κατά κύριο λόγο ένα Κοινωνικό Ζήτημα και πρέπει να αντιμετωπιστεί ως τέτοιο. Επιπλέον, αφορά και τα Ευρωπαϊκά κράτη, οι ηγέτες της οποίας συναινούν στην χρηματοδότηση οποιασδήποτε προσπάθειας αποτρέπει το πέρασμα των μεταναστών στις δικές τους χώρες. 

Ως εκ τούτου, η μονομερής διαχείριση του προβλήματος δεν αποτελεί λύση. Αποτελέσματα θα έρθουν, αν, κατά την γνώμη μας, η αντιμετώπισή του γίνει πολυ-πρισματική ως προς την φιλοσοφία της, έξυπνη ως προς την εφαρμογή της και πολυ-κλαδική ως προς τους εμπλεκόμενους φορείς. Μόνο του το Λιμενικό Σώμα – η Ελληνική Ακτοφυλακή δεν αντέχει να επωμίζεται το μεταναστευτικό ζήτημα. Απαραίτητη είναι η ταυτόχρονη συνδρομή της Ελληνικής Αστυνομίας, των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πολιτείας, μέσω των ΟΤΑ, με ενίσχυση σε επιχειρησιακά μέσα και ανθρώπινο δυναμικό αλλά και άμεση ετοιμότητα την ώρα του συμβάντος από τους εν λόγω φορείς. Επίσης, θέματα όπως η σίτιση, η περίθαλψη, οι ανθρώπινες συνθήκες κράτησης των αλλοδαπών δεν μπορούν να χρονίζουν, αλλά να λύνονται επί τόπου!

Δ ε ν  υ π ά ρ χ ε ι  η  π ο λ υ τ έ λ ε ι α  της  α ν α μ ο ν ή ς  για ένα τόσο φλέγον ζήτημα στο οποίο η πολιτεία βλέπει πλέον ξεκάθαρα ότι προκαλεί αλυσιδωτές συνέπειες στην ελληνική κοινωνία. Πρέπει άμεσα να υπάρξει επί του θέματος σοβαρή πολιτική βούληση!

ΠΕΑΛΣ/ΛΙΜΕΝΙΚΗ ΡΟΤΑ