Εικόνες θέματος από MichaelJay. Από το Blogger.

Video

News

Post Top Ad

Responsive Ads Here

Archive

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Breaking

Fashion

News

Food

Sports

Technology

Technology

Featured

Videos

About us

Tags

Follow Us @soratemplates

Tags

Categories

Sponsor

AD BANNER

Recent News

Popular

Technology

Pages

Recent

Connect With us

Over 600,000+ Readers Get fresh content from FastBlog

Comments

Facebook

ABOUT AUTHOR

test banner

LATEST POSTS


ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΜΑΣ...

- Note: Για κάθε λεπτομέρεια αναφορικά με τις ανακοινώσεις παρακαλούμε όπως επικονωνείτε απευθείας με τον Πρόεδρο ΠΕΑΛΣ:

- ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΕΑΛΣ

- ΠΑΣΣΑΚΟΣ Π. Σπυρίδων (ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΛΣ).

- email: p.peals.elakt@gmail.com τηλ: 6946833943.


Δευτέρα, 1 Σεπτεμβρίου 2014

ΠΕΑΛΣ: ΑΡΘΡΟ Μεταθέσεις-αποσπάσεις Αξιωματικών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. σε υπηρεσίες του εξωτερικού

at 18:30

ΑΡΘΡΟ
Πλοίαρχος Λ.Σ. Τρύφωνας Χαρ. ΚΟΡΟΝΤΖΗΣ
Κεντρικός Λιμενάρχης Πατρών

Γενικά
Το γενικό νομικό πλαίσιο το οποίο καθορίζει τις μεταθέσεις-αποσπάσεις στελεχών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. στο εξωτερικό, προβλέπεται στο άρθρο 120 του Ν. 3079/2002 (Α΄ 311) με τίτλο «Μεταθέσεις και αποσπάσεις Αξιωματικών στο εξωτερικό» (Άρθρο 45 παράγραφοι 8,9,10 του Ν. 2935/2001). Συγκεκριμένα στο εν λόγω άρθρο ορίζονται τα εξής:
«1.Επιτρέπεται να μετατίθενται στις Πρεσβευτικές και Προξενικές Αρχές, ανώτεροι Αξιωματικοί της παραγράφου 1α και β του άρθρου 14 για την άσκηση καθηκόντων Ναυτιλιακών Ακολούθων με απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας. Με όμοια Απόφαση ορίζεται η έδρα των ανωτέρω.

2.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εξωτερικών και Εμπορικής Ναυτιλίας, καθορίζονται οι αρμοδιότητες των Ναυτιλιακών Ακολούθων, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την άσκηση των καθηκόντων τους.

3.Επιτρέπεται να αποσπώνται σε διεθνείς οργανισμούς, στις υπηρεσίες των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, καθώς και στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία (ΜΕΑ) στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή σε άλλο Διεθνή Οργανισμό,Αξιωματικοί Λ.Σ. για απασχόληση σε θέματα αρμοδιότητας Υ.Ε.Ν. σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις. Με απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας καθορίζονται τα κριτήρια επιλογής του προσωπικού της παρούσας παραγράφου.

4.Η χρονική διάρκεια των μεταθέσεων και αποσπάσεων του παρόντος άρθρου δεν δύναται να υπερβαίνει τα δύο έτη, εκτός αν υπηρεσιακοί λόγοι επιβάλλουν τη χορήγηση της παράτασης μέχρι και ένα έτος».  

Α. Θέσεις Ναυτιλιακών Ακολούθων
Σύμφωνα με το άρθρο 17 του Π.Δ. 33/2009 (Α΄ 50) που φέρει τίτλο «Μεταθέσεις στο Εξωτερικό Ανώτερων Αξιωματικών Λ.Σ.», [«Ως κριτήρια μετάθεσης Ανώτερων Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος (ΛΣ), προερχομένων από την Σχολή Δόκιμων Σημαιοφόρων Λ.Σ. ή από απευθείας κατάταξη Τεχνικών, σε θέσεις Ναυτιλιακών Ακολούθων και άμεσων βοηθών-αντικαταστατών αυτών, καθορίζονται τα εξής:
α) Να έχουν επαρκή γνώση της Αγγλικής γλώσσας ή της γλώσσας της χώρας, στην οποία πρόκειται να μετατεθούν, που εξακριβώνεται είτε με κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας που πιστοποιεί τουλάχιστον «Καλή γνώση της ξένης γλώσσας» (Επίπεδο Β2), σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις του ν.2740/1999 (ΦΕΚ Α΄ 186), είτε με τον τίτλο First Certificate ή τίτλο ανώτερου επιπέδου αναγνωρισμένου πανεπιστημίου για την αγγλική γλώσσα ή αντίστοιχου τίτλου για τις άλλες γλώσσες είτε σύμφωνα με τις ισχύουσες μέχρι την 22α Αυγούστου 1995  διατάξεις του ν.δ/τος 139/1969 (ΦΕΚ Α΄ 57). Για τους καταταγέντες στη Σχολή Δόκιμων Σημαιοφόρων Λ.Σ μετά την 22α Αυγούστου 1995 εφαρμόζεται η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 3079/2002 (ΦΕΚ Α΄ 311).
β) Να έχουν κριθεί σύμφωνα με τις εκθέσεις αξιολόγησης τους ως «Εξαίρετοι» ή «Επαρκείς» στον κατεχόμενο βαθμό.
γ) Να μην έχουν υπηρετήσει σε έδρα Ναυτιλιακού Ακολούθου, Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία ή Διεθνή Οργανισμό ή σε Υπηρεσία των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.
δ) Να μην έχουν κριθεί δυσμενώς κατά την τελευταία τακτική ή έκτακτη κρίση τους, να μην τους έχει επιβληθεί καταστατική πειθαρχική ποινή στον βαθμό που φέρουν και να μην έχουν τιμωρηθεί με συνήθη πειθαρχική ποινή μεγαλύτερη του δεκαήμερου περιορισμού ή της πενθήμερης φυλάκισης κατά τους τελευταίους δώδεκα μήνες πριν την μετάθεση τους.
ε) Να μην διώκονται ποινικά για έγκλημα σε βαθμό κακουργήματος και να μην έχουν καταδικασθεί τελεσίδικα σε ποινή φυλάκισης από δύο μήνες και άνω, για τα αδικήματα της κλοπής, της παράβασης καθήκοντος, της υπεξαίρεσης, της απάτης, της απιστίας, της πλαστογραφίας, της δωροδοκίας, της παράνομης οπλοφορίας ή και οπλοχρησίας, της παράβασης του νόμου περί Ναρκωτικών, της ψευδορκίας, της ψευδούς καταμήνυσης, της συκοφαντικής δυσφήμησης, της ελευθέρωσης κρατουμένου από πρόθεση, της εκβίασης, της ληστείας, της καταπίεσης, της απιστίας σχετικά με την υπηρεσία, της υπεξαγωγής ή νόθευσης εγγράφου, της ψευδούς βεβαίωσης − νόθευσης κ.λπ. κατά άρθρο 242 Π.Κ., εγκλημάτων κατά της γενετήσιας ελευθερίας και των εγκλημάτων οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής καθώς και για αμιγώς στρατιωτικά εγκλήματα»]. 
Σε ότι αφορά τις Λιμενικές Αρχές Εξωτερικού (Προξενικά Λιμεναρχεία), αυτές εφαρμόζουν την ισχύουσα νομοθεσία σε θέματα ασφάλειας των Ελληνικών πλοίων και των πληρωμάτων τους στην περιοχή ευθύνης τους, επιλύουν ναυτεργατικές διαφορές, παρεμβαίνουν όταν απαιτείται στις οικείες τοπικές Αρχές για προώθηση θεμάτων σχετικών με τα Ελληνικά πλοία και τα πληρώματα τους.
Τα καθήκοντα τους καθορίζονται από τις αριθ. πρωτ.: Υ.Α. αριθ. 1141.1/39/02 (Β΄ 929) «Καθορισμός αρμοδιοτήτων ναυτιλιακών ακολούθων» και 1141.1/11/2005 (Β΄ 729) «Καθορισμός συμπληρωματικών αρμοδιοτήτων Αξιωματικών Λ.Σ. οι οποίοι υπηρετούν στην Έδρα Ναυτιλιακού Ακολούθου Λονδίνου» αντίστοιχα. 
Για το ίδιο θέμα σχετική είναι η αριθ. 48/1992 Γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ., σύμφωνα με την οποία είναι κατά νόμο δυνατή η διενέργεια από τις Λιμενικές Αρχές Εξωτερικού, η προανάκριση για κατάρτιση δικογραφιών επί δηλωθέντων ατυχημάτων που συμβαίνουν σε έλληνες ναυτικούς που εργάζονται ως πλήρωμα σε πλοία με ξένη σημαία μη συμβεβλημένα με το Ν.Α.Τ.. 
Επιπρόσθετα σύμφωνα με το Ν. 3566/2007 (Α΄ 117), [Κύρωση του Κώδικα του «Οργανισμού του Υπουργείου Εξωτερικών »] και ειδικότερα τα άρθρα 51 και 60, οι άμισθες ή οι έμμισθες Προξενικές Αρχές ασκούν τις αρμοδιότητες των λιμενικών αρχών σε παράκτιες προξενικές αρχές, όπου δεν υπάρχει προξενικός λιμενάρχης, και εφόσον δεν αντίκειται στη νομοθεσία του κράτους υποδοχής, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου.

Β.Αποσπάσεις σε διεθνείς οργανισμούς, στις υπηρεσίες των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, στη Μ.Ε.Α. της Ε.Ε. ή σε άλλο διεθνή οργανισμό  
Σύμφωνα με το άρθρο 24 του Π.Δ. 97/2012 (Α΄ 156) με το οποίο αντικαταστάθηκε η περίπτωση (β) της παραγράφου 2, καθώς και η παράγραφος 3 του άρθρου 20 του Π.Δ. 33/2009 με τίτλο «Αποσπάσεις»:
[«β) Σε Διεθνείς Οργανισμούς, στις υπηρεσίες των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, καθώς και στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία (ΜΕΑ) στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή σε άλλο Διεθνή Οργανισμό, για απασχόληση σε θέματα αρμοδιότητας Λ.Σ.−ΕΛ.ΑΚΤ., σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία, για δύο έτη. Στην περίπτωση αυτή δύναται να παραταθεί η απόσπαση, μέχρι ένα έτος κατ` ανώτατο όριο, εάν αυτό  επιβάλλεται από υπηρεσιακούς λόγους. Τα στελέχη Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. που έχουν ήδη υπηρετήσει σε έδρα ναυτιλιακού ακολούθου, ή σε Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία, ή σε Διεθνή Οργανισμό, ή σε υπηρεσία των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, δε δύνανται να αποσπαστούν εκ νέου στους Οργανισμούς και τις υπηρεσίες του πρώτου εδαφίου».
3. Οι αποσπάσεις αποφασίζονται ή διατάσσονται για τις περιπτώσεις που αναφέρονται στην περίπτωση (β) της προηγούμενης παραγράφου από τον Υπουργό, ύστερα από εισήγηση του Αρχηγού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ενώ για τις λοιπές περιπτώσεις ανεξαρτήτως βαθμού, από τον Αρχηγό Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., μετά από αιτιολογημένη εισήγηση της υπηρεσίας»].
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 70 του Ν. 4150/2013 (Α΄ 102) η  παράγραφος 5 του άρθρου 120 του Ν. 3079/2002 (Α΄ 311) αντικαταστάθηκε ως εξής:
«5. Η χρονική διάρκεια των μεταθέσεων και αποσπάσεων του παρόντος άρθρου δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη, εκτός αν υπηρεσιακοί λόγοι επιβάλλουν τη χορήγηση παράτασης μέχρι και δύο (2) έτη».
Σύμφωνα με την Υ.Α. 1141.1/29/02 (Β΄ 257) όπως τροποποιήθηκε με τις Υ.Α. 1141.1/23/03 (Β΄ 1987), 1141.1/05 (Β΄ 551), 1141.1/10/2005 (Β΄ 729) που αναφέρεται στον καθορισμό κριτηρίων επιλογής Αξιωματικών Λ.Σ. που αποσπώνται σε Διεθνείς Οργανισμούς, Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία (Μ.Ε.Α.) στην  Ε.Ε. ή στην Μ.Ε.Α. άλλου διεθνούς Οργανισμού ορίζεται ότι τα εν λόγω κριτήρια έχουν ως εξής:
«1. Καθορίζουμε.................................................................................................
α) Να έχουν αποφοιτήσει από τη Σχολή Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικού Σώματος ή να έχουν καταταχθεί απευθείας στο ΛΣ με ειδικότητα Τεχνικού Αξιωματικού ΛΣ και να έχουν υπηρεσία σ΄αυτό τουλάχιστον οκτώ ετών.
β) Να κατέχουν τίτλο ξένης γλώσσας τουλάχιστον επιπέδου PROFICIENCY των Πανεπιστημίων MICHIGAN ή CAMBRIDGE για την Αγγλική γλώσσα ή αντίστοιχου τίτλου της γλώσσας εργασίας του Διεθνούς Οργανισμού ή της Υπηρεσίας της Ε.Ε. Επιπέδου PROFICIENCY λογίζονται και οι κάτοχοι πτυχίου ή διπλώματος αντίστοιχου ξενόγλωσσου τμήματος ή Σχολής Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ισοτίμου της αλλοδαπής ή πτυχίου Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ή απολυτηρίου σχολείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  της αλλοδαπής ή αντίστοιχου ξενόγλωσσου σχολείου της ημεδαπής.
γ) Να μην διώκονται ποινικά για έγκλημα σε βαθμό κακουργήματος και να μην έχουν καταδικαστεί τελεσίδικα σε ποινή φυλάκισης από δύο μήνες μέχρι και έξι.
 δ)Αξιωματικοί ΛΣ που κατέχουν επιπρόσθετα των ανωτέρω αναγνωρισμένο μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών προτιμώνται των υποψηφίων που πληρούν τα κριτήρια της παραγράφου 1 της παρούσης και ιδιαίτερα προηγούνται εκείνοι που κατέχουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών συναφή με το αντικείμενο των Διεθνών Οργανισμών, των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή των Μόνιμων Ελληνικών Αντιπροσωπειών.
ε)Σε περίπτωση που περισσότεροι Αξιωματικοί ΛΣ πληρούν τα παραπάνω κριτήρια, τότε αποσπάται ο πλέον έμπειρος στην καθ΄ ύλη αρμοδιότητα του αντικειμένου.

2.Για την απόσπαση Αξιωματικών ΛΣ σε Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή Διεθνείς Οργανισμούς με το καθεστώς του Εθνικού Εμπειρογνώμονα, τα κριτήρια επιλογής καθορίζονται με βάση την προκήρυξη της συγκεκριμένης θέσης από τις Υπηρεσίες της Ε.Ε. ή του Δ.Ο.Κατά τα λοιπά εφαρμογής τυγχάνουν οι διατάξεις της παραγράφου 1 εδάφια (α) (γ) (δ) και (ε) της παρούσης.

3.Ειδικά για την απόσπαση Αξιωματικών ΛΣ στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), ο οποίος δρεύει στο Λονδίνο, τα κριτήρια επιλογής καθορίζονται επιπλέον και με βάση: 
(α) Του μεν αρχαιότερου από την κατάρτιση του σε θέματα γνωστικού αντικειμένου νομικών ή οικονομικών επιστημών καθώς και τις ευρύτερες γνώσεις, την εμπειρία και την προϋπηρεσία αυτού σε συναφή αντικείμενα αρμοδιότητος υπηρεσιών του ΥΕΝ.

(β) Του νεότερου από τη γενικότερη κατάρτιση, εμπειρία και προϋπηρεσία σε τεχνικής φύσεως  αντικείμενα αρμοδιότητος Υπηρεσιών του ΥΕΝ.

Τα ανωτέρω κιτήρια επιλογής θα σχετίζονται άμεσα με την ανάληψη καθηκόντων στους αντίστοιχους τομείς του ΙΜΟ και σε σχέση με θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, όπου στο μεν νομικό και οικονομικό τομέα  η κυριότερη αρμοδιότητα είναι η παρακολούθηση της Νομικής Επιτροπής (Legal Committee), της Επιτροπής της Τεχνικής Συνεργασίας (Technical Operation Committee), της Επιτροπής Διευκόλυνσης της Διεθνούς Ναυτιλιακής Κίνησης (Facilitation Committee) καθώς και των εργασιών των Συνόδων του Συμβουλίου και της Γενικής Συνελεύσης του ΙΜΟ, ενώ στον τεχνικό τομέα η κύρια αρμοδιότητα είναι η παρακολούθηση των εργασιών της Επιτροπής Κεφαλαίου Ναυτικής Ασφάλειας (Maritime Safety Committee/MSC), της Επιτροπής για την Προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (Marine and Environment Protection Committee/MEPC) και των Υποεπιτροπών τους (Subcommittees), καθώς και των εργασιών των Συνόδων του Συμβουλίου και της Γενικής Συνέλευσης του ΙΜΟ.  Κατά τα λοιπά εφαρμογής τυγχάνουν οι διατάξεις της παρ. 1 εδ. (α), (γ), (δ) και (ε)  της παρούσης. 

4.Για την απόσπαση Αξιωματικών ΛΣ σε θέση έκτακτου υπαλλήλου των Υπηρεσιών της Ευρ. Ένωσης  θέσεις Α1-Α8 της Κλίμακας της Ιεραρχίας του Κανονισμού του Προσωπικού των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων) ή των Διεθνών Οργανισμών, τα κριτήρια επιλογής καθορίζονται με βάση την προκήρυξη της συγκεκριμένης θέσης από τις Υπηρεσίες της Ε.Ε. ή του Δ.Ο. Επίσης εφαρμογής τυγχάνουν οι διατάξεις της παρ. 1 εδάφιο (α) και (γ) της παρούσης.

5.Για όλες τις περιπτώσεις απόσπασης αξιωματικών ΛΣ σε ΜΕΑ/ΕΕ ή ΔΟ, σε Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή Διεθνείς Οργανισμούς, εφαρμογής τυγχάνει το άρθρο 19 του Π.Δ. 190/2003.
6.Οι αποσπώμενοι στις πιο πάνω Υπηρεσίες αναλαμβάνουν υποχρέωση παραμονής στο ΛΣ για χρονικό διάστημα διπλάσιο του χρόνου απόσπασης τους στις ΜΕΑ/ΕΕ ή Δ.Ο. στις Υπηρεσίες της Ευρ. ΄Ενωσης ή τους Διεθνείς Οργανισμούς, εφόσον τούτο δύναται να εκπληρωθεί στα πλαίσια της υπηρεσιακής τους εξέλιξης».     Σημειώνεται ότι το άρθρο 19 του Π.Δ. 190/2003 έχει αντικατασταθεί από το άρθρο 24 του Π.Δ. 97/2012 (Α΄ 156) σε ότι αφορά την παρούσα μελέτη.

Επίσης η ανωτέρω παράγραφος 6 θεωρείται κατηργημένη μετά τη δημοσίευση του Π.Δ. 81/2012 (Α΄ 139) και ειδικότερα του άρθρου 48 με θέμα «Υποχρεώσεις παραμονής στο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.», καθώς πρόκειται για ανώτερη κανονιστική πράξη (Π.Δ.) συγκριτικά με την προαναφερόμενη Υ.Α. όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, αλλά και γιατί χρησιμοποιεί τις ίδιες γενικές εξουσιοδοτικές διατάξεις του Ν. 3079/2002 περί ιεραρχίας, προαγωγών και αποστρατείας του Προσωπικού Λιμενικού Σώματος. 

Κριτικές- συμπερασματικές παρατηρήσεις
Σε ότι αφορά τα κριτήρια επιλογής ανά κατηγορία μεταθέσεων-αποσπάσεων στο εξωτερικό επισημαίνονται τα εξής:
Σε ότι αφορά τις θέσεις Ναυτιλιακών Ακολούθων τα κριτήρια που θεσπίζονται χαρακτηρίζονται ως ανεπαρκή. Το μόνο αξιοκρατικό προσόν συμμετοχής στη διαδικασία αξιολόγησης είναι η κτήση πιστοποιητικού γνώσης γλώσσας του χαμηλότερου επιπέδου (Lower), χωρίς να καθορίζεται κανένα άλλο κριτήριο όπως γνώση ξένης γλώσσας σε επίπεδο τουλάχιστον Advanced Proficiency (το αντίστοιχο πτυχίο σε άλλες γλώσσες), κτήση μεταπτυχιακού-ων τίτλου /-ων, πενταετής προϋπηρεσία σε Περιφερειακές Υπηρεσίες, τετραετής προϋπηρεσία σε Επιτελικές Υπηρεσίες του Υ.Ν.Α./Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., γραπτή εξέταση σε συγκεκριμένες θεματικές ενότητες όπως Ευρωπαϊκό Δίκαιο, Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Ασφάλεια, Ανάκριση κ.λπ.

Ο καθορισμός των ελαχίστων προσόντων που προσεκτική μελέτη τους δείχνει ότι είναι αυτονόητα να υπάρχουν σε έναν Αξιωματικό δεν είναι το μείζον. Μείζον είναι η μέγιστη εμπειρία και η αποδεδειγμένη γνώση υπηρεσιακά και επιστημονικά/ακαδημαϊκά κατόπιν πραγματοποίησης αξιοκρατικών και διαφανών εξετάσεων. Ειδικότερα η αξιολόγηση θα πρέπει να πραγματοποιείται από το Α.Σ.Ε.Π., με την πραγματοποίηση γραπτών εξετάσεων σε συγκεκριμένες θεματικές και με τη συμμετοχή σε αυτή τη διαδικασία αναγνωρισμένου κύρους καθηγητών πανεπιστημίων και μόνο. 

Σε ότι αφορά την απόσπαση Αξιωματικών Λ.Σ. σε Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή Διεθνείς Οργανισμούς με το καθεστώς του Εθνικού Εμπειρογνώμονα, τα κριτήρια επιλογής που καθορίζονται με βάση την προκήρυξη της συγκεκριμένης θέσης από τις Υπηρεσίες της Ε.Ε. ή του Δ.Ο. σε συνδυασμό με τις διατάξεις της παραγράφου 1 εδάφια (α) (γ) (δ) και (ε) της προαναφερόμενης στο κείμενο απόφασης είναι στη σωστή κατεύθυνση, καθώς ευνόητα στην περίπτωση του Εθνικού Εμπειρογνώμονα η αξιολόγηση θα πραγματοποιείται από τις αρμόδιες αλλοδαπές Υπηρεσίες ή Δ.Ο. 

Σε ότι αφορά την απόσπαση Αξιωματικών Λ.Σ. σε θέση έκτακτου υπαλλήλου των Υπηρεσιών της Ευρ. Ένωσης  (θέσεις Α1-Α8 της Κλίμακας της Ιεραρχίας του Κανονισμού του Προσωπικού των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων) ή των Διεθνών Οργανισμών, τα κριτήρια επιλογής που καθορίζονται με βάση την προκήρυξη της συγκεκριμένης θέσης από τις Υπηρεσίες της Ε.Ε. ή του Δ.Ο. σε συνδυασμό με τις διατάξεις της παρ. 1 εδάφιο (α) και (γ) της προαναφερόμενης στο κείμενο απόφασης, είναι στη σωστή κατεύθυνση, καθώς ευνόητα και στην περίπτωση αυτή η αξιολόγηση θα πραγματοποιείται από τις αρμόδιες αλλοδαπές Υπηρεσίες ή Δ.Ο. 

Σε ότι αφορά την απόσπαση Αξιωματικών Λ.Σ. σε Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή Διεθνείς Οργανισμούς με άλλο καθεστώς πλην των αναφερομένων π.χ. ως Σύνδεσμος του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. στην Europol ή στην Μ.Ε.Α. της Ε.Ε., ενώ καθορίζονται κάποια κριτήρια επιλογής στην προαναφερόμενη στο κείμενο απόφαση, δεν εξυπηρετεί στην κατεύθυνση της αξιοκρατίας και της διαφάνειας η χρήση της λέξης προτιμώνται σε ότι αφορά τους μεταπτυχιακούς τίτλους. 

Θα ήταν πιο δόκιμο να χρησιμοποιείται άλλος όρος δεσμευτικός όπως «...σε περίπτωση κατόχων μεταπτυχιακών ή διδακτορικών τίτλων η επιλογή των υποφηφίων πραγματοποιείται υποχρεωτικά μεταξύ αυτών που κατέχουν μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο σπουδών συναφή με το αντικείμενο των Διεθνών Οργανισμών, των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή των Μόνιμων Ελληνικών Αντιπροσωπειών».

Θέμα σημαντικό γεννά το γεγονός ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη στην κανονιστική πράξη, ποιος μεταπτυχιακός ή διδακτορικός τίτλος είναι σχετικός για κάθε θέση π.χ. στην Europol ποιος τίτλος θα είναι σχετικός: π.χ. η εγκληματολογία, η νομική ή οι διεθνείς και ευρωπαϊκές σπουδές; Ανάλογα στη Μ.Ε.Α. στην Ε.Ε. ποιος  μεταπτυχιακός ή διδακτορικός τίτλος θα είναι σχετικός: π.χ. η νομική ή οι διεθνείς και ευρωπαϊκές σπουδές;

Επίσης δεν καθορίζεται στην κανονιστική πράξη περίοδος υποχρεωτικής προϋπηρεσίας σε επιτελικές και περιφερειακές υπηρεσίες του Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., προκειμένου τα στελέχη Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. να αποκτήσουν την απαραίτητη γενική επιτελική και επιχειρησιακή εμπειρία και συνακόλουθα δεν καθορίζεται ποια εξειδικευμένη εμπειρία επιτελική και επιχειρησιακή είναι απαραίτητη ανά περίπτωση θέσης και για ποιο χρονικό διάστημα ανάλογα με τη θέση στελέχωσης.

Κομβικό επίσης στοιχείο συνιστά η επιλογή του στελέχους να μην πραγματοποιείται από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία κατόπιν εισήγησης του Αρχηγού ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ., όπως τώρα συμβαίνει, αλλά η επιλογή να πραγματοποιείται από τον Αρχηγό Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. βάσει δεσμευτικού θεσμικού πλαισίου.

Ευνόητο είναι ότι η θέσπιση θεσμικού αυστηρού προδιαγραφών πλαισίου θα πραγματοποιείται σε βάθος χρόνου, ώστε τα στελέχη να προετοιμάζονται στην απόκτηση κατάλληλων προσόντων προκειμένου ακολούθως να συμμετάσχουν σε διαφανή-αξιοκρατική διαδικασία επιλογής. Συνακόλουθα μία χρονική διάρκεια υπηρεσίας τριών (3) χρόνων σε υπηρεσίες ναυτιλιακών ακολούθων και αποσπάσεων σε θέσεις εθνικές όπως στην Μ.Ε.Α. της Ε.Ε. ή άλλη Μ.Ε.Α. και στην Europol είναι ρεαλιστικός.

Θέμα σημαντικό θέτει η δυνατότητα συμμετοχής στελεχών του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. σε διαγωνισμούς διεθνών και ευρωπαϊκών οργανισμών, κατόπιν έγκρισης του Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και η αποσπασή τους σε αυτούς σύμφωνα με το χρονικό διάστημα για το οποίο υπάρχει πρόνοια από τον ανάλογο Οργανισμό και όχι από την εθνική νομοθεσία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Europol. 

Η ΕΛ.ΑΣ. επιτρέπει ελεύθερα τη συμμετοχή στελεχών της σε διαγωνισμούς του εν λόγω Οργανισμού, τα οποία αφού επιτύχουν αποσπώνται για το χρονικό διάστημα που προβλέπει η οικεία νομοθεσία της Europol (συνήθως για πέντε χρόνια με δυνατότητα παράτασης τέσσερα χρόνια), χωρίς να λαμβάνουν την εθνική αποζημίωση παρά μόνο την αποζημίωση του Οργανισμού αλλά και χωρίς να αντιμετωπίζουν εμπόδια στην υπηρεσιακή τους εξελιξή τους.   

Η προστιθέμενη αξία για το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. από την απόσπαση των στελεχών του για όσο διάστημα προβλέπεται από τον κάθε Οργανισμό ή Υπηρεσία είναι μεγάλη. Αυτό γιατί πέραν της τεχνογνωσίας και της εμπειρίας που θα μεταφέρουν τα στελέχη στη Χώρα μας με το τέλος της απόσπασης τους και την επιστροφή τους, θα προβάλλεται η Χώρα και το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. διεθνώς αλλά παράλληλα θα υπάρχουν και «πύλες» ροής πληροφοριών σχετικά με το ευρωπαϊκό και διεθνές γίγνεσθαι. 

Η Απόφαση της ΕΛ.ΑΣ. αριθ. 1027/4/26−ιδ΄ (Β΄ 845/2010) όπως έχει τροποποιηθεί με την αριθ. 1027/4/26−ιστ (Β΄ 2029/2011) όμοια, αποτελεί καλό παράδειγμα για αναλογική εφαρμογή. Συγκεκριμένα η πραγματοποίηση  εξετάσεων μία φορά τον χρόνο για όλες τις θέσεις του εξωτερικού που στελεχώνονται από το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., πλην αυτών των θέσεων που στελεχώνονται με απευθείας εξετάσεις των Διεθνών Οργανισμών ή Υπηρεσιών είναι μία πολύ καλή σταθερά. 

Οι εξετάσεις να πραγματοποιούνται σε συγκεκριμένες θεματικές από το Α.Σ.Ε.Π., με αξιολόγηση από καθηγητές πανεπιστημίου και μόνο, αφού οι υποψήφιοι  πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις χρονικής υπηρεσίας σε περιφερειακές και επιτελικές υπηρεσίες του Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., καθώς και απόκτησης συγκεκριμένης εμπειρίας σε θέσεις ανάλογα με την θέση την οποία θα κληθούν να στελεχώσουν στο εξωτερικό. Η πλήρης επάρκεια γνώσης της Αγγλικής γλώσσας όπως αυτή ορίζεται στις οικείες διατάξεις είναι εκ των ουκ άνευ. Η κτήση πρόσθετων τίτλων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων θα πρέπει να μοριοδοτείται.

Όλα τα ανωτέρω αφού περιληφθούν σε νομικό, δεσμευτικό και σαφές πλαίσιο το οποίο θα επιτρέπει την επιλογή των ικανότερων στελεχών μέσω γραπτών εξετάσεων θα προσδώσει κύρος και αξιοπρέπεια στη διαδικασία επιλογής, μίας διαδικασίας η οποία θα αποτελεί σημαντικό βήμα προόδου της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.

Παράλληλα θα πρέπει να επιτραπεί η δυνατότητα συμμετοχής στελεχών του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. σε διαγωνισμούς διεθνών και ευρωπαϊκών οργανισμών κατόπιν έγκρισης του Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και η αποσπασή τους σε αυτούς σύμφωνα με το χρονικό διάστημα για το οποίο υπάρχει πρόνοια από τον ανάλογο Οργανισμό και όχι από την εθνική νομοθεσία για τους λόγους που ήδη έχουν αναφερθεί.    

ΠΕΑΛΣ/ΛΙΜΕΝΙΚΗ ΡΟΤΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Write σχόλια